Eq 2020

Dinsdag, 19 november 2019

483 woorden - leestijd ca. 2:41 min.

Eind jaren negentig, alweer 20 jaar geleden, kwam ik in aanraking met het fenomeen Emotionele Intelligentie. Destijds een controversieel begrip dat al snel de populaire afkorting EQ meekreeg. De populariteit was te danken aan de gedachte dat EQ als een soort tegenhanger fungeert van het IQ. Met andere woorden, als je niet slim bent, dan kun je je nog redden met je EQ. Vanuit de universitaire wereld kwam ook een tegengeluid; het was niet mogelijk om je emotionele capaciteiten uit te drukken in een quotiënt zoals dat bij algemene intelligentie wel gebeurt. Uit mijn eigen onderzoek bleek dat met name hoger management bij bedrijven beschikten over Emotionele Intelligentie capaciteiten, zoals empathie, impulscontrole en optimisme. Aspecten die belangrijk zijn in de interactie met anderen, maar ook elementen als assertiviteit (zeggen wat je denkt en voelt) en emotioneel zelfbewustzijn scoorden bij het hoger management hoog. Deze groep werd in mijn onderzoek, gevolgd door een publicatie in 2003, vergeleken met een grote groep professionals en specialisten, die zeker destijds, hun succes te danken hadden aan hun inhoudelijke kennis. De Emotionele Intelligentie was bij deze laatste groep niet bovengemiddeld ontwikkeld.

Nu, bijna 20 jaar later, is emotionele intelligentie niet onderscheidend meer maar randvoorwaardelijk. Zelfs specialisten en professionals hebben stappen gezet op dit vlak. Ik heb het niet meer wetenschappelijk onderzocht zoals destijds, maar proefondervindelijk vastgesteld tijdens de vele interacties met cursisten en leden van medische vakgroepen die ik begeleid.

Om toch onderscheidend te kunnen zijn als manager of professional moet het EQ-domein worden aangevuld met elementen afkomstig uit de hoek van de vitaliteit en mindset. Dit samen noem ik EQ2020. Om je goed te kunnen redden in de huidige maatschappij wordt er veel van je gevergd. Zowel je IQ als je EQ worden op de proef gesteld. Permanente educatie enerzijds, als persoon onderscheidend zijn en impact maken anderzijds. De ontwikkelingen bijhouden op je vakgebied en van de omgeving waarin je werkt, maar ook je interacties met anderen gepaard laten gaan met een energieke uitstraling en een rotsvaste focus. Bestand zijn tegen de druk van buiten, waaronder het reizen, wet en regelgeving en hevige (digitale) concurrentie en ondertussen in alle rust bovengemiddeld presteren om zo in het voorste wagonnetje van het treintje te blijven rijden.

Mensen in je omgeving, vrienden, collega’s, relaties zijn emotioneel intelligenter geworden. En om onderscheidend te kunnen blijven moet je mee opschalen. Werken aan je mindset en vitaliteit is niet alleen verstandig om te doen maar ook heel leuk. Ik heb in de afgelopen jaren tijdens mijn trainingen de EQ2020 gedachten vele malen gepresenteerd en getoetst….. En dat is als goed en zinvol ontvangen.

Opschalen naar het level EQ2020, hoe doe je dat? Ik heb onlangs een boek geschreven met als Titel EQ2020. Dit werk neemt je mee dwars door al mijn ervaringen op dit domein van de afgelopen jaren. Eigen voorbeelden, voorbeelden van cursisten en theorie wissel elkaar af. Uitdagend en prikkelend geschreven en direct toepasbaar.


Lees ook

  • Karakter Kweken

    Weet jij waarom deze hond Tukker heet? Dit vroeg een fokker uit Markelo aan mijn zoon Chiel van 11 jaar. Omdat iedereen uit deze streek Tukkers zijn, antwoorde de fokker zonder af te wachten. Inmiddels heb ik de zwarte Labrad… [29-09-2019]

  • Een Gevarieerde Vakantie

    Zomer 2019. Mijn business ligt in de zomer nagenoeg geheel stil. Cursisten gaan verspreid, net als de rest van Nederland, op vakantie. Dit betekent voor mij vijf weken vrij, inspiratie en energie opdoen. Belangrijk in je leve… [15-08-2019]